Juridische Voorwaarden

Juridische Voorwaarden van de Website homeserve.be

De huidige juridische voorwaarden van de Website worden afgesloten tussen HomeServe en een Klant of Gebruiker in het kader van het gebruik van de Website, zijn Diensten, en, namelijk de Dienst van online bestelling van een Verzekeringsovereenkomst (de « Juridische Voorwaarden »).
Elk gebruik van de Website en de toegankelijke Diensten houdt de volledige aanvaarding in van de huidige Juridische Voorwaarden.

De Juridische Voorwaarden bestaan uit de volgende contractuele documenten die volledig of gedeeltelijk van toepassing zijn op het profiel van de Gebruiker (en, namelijk, al naargelang hij een gewone bezoeker of Klant is):

  • De Algemene Gebruiks- en Verkoopvoorwaarden van de Site (de "AGV/AVV ")
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
Definities

De huidige definities zijn van toepassing op alle documenten van de Juridische Voorwaarden van de Website.

« Klant » : verwijst naar elke meerderjarige natuurlijke persoon die een Verzekeringscontract afsluit op de Site of op een andere manier, voor zijn persoonlijke behoeften, en die de capaciteit heeft om een dergelijk contract af te sluiten.

« Verzekeringscontract » : een hulpverlenings- en/of verzekeringscontract ontworpen, gedistribueerd en beheerd door HomeServe.

« Persoonsgegevens » : verwijst naar persoonsgegevens in de zin van de regelgeving inzake persoonsgegevens (d.w.z. in het bijzonder de Europese Verordening EU 2016/679 van 27 april 2016 evenals de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens) die door HomeServe worden verzameld en verwerkt bij verschillende gelegenheden (bezoek aan de Site, gebruik van de Diensten, afsluiten van een Verzekeringscontract, enz.) Meer informatie over het beleid inzake persoonsgegevens.

« HomeServe »  : verwijst naar de vennootschap HomeServe Belgium, SRL-BV met een kapitaal van 10.000 euro, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te Manhattan Center, Boulevardlaan 21 / Bte 5 1210 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 0747 972 938 en ingeschreven als verzekeringsmakelaar in het register van de FSMA onder nummer 0747 972 938.

« Diensten » : verwijst naar alle diensten die beschikbaar worden gesteld aan Gebruikers en/of Klanten via de Site en die met name worden beschreven in artikel 2 van de Algemene Voorwaarden van de Site.

« Website »  : verwijst naar de website van HomeServe die toegankelijk is op homeserve.be.

« Abonnement » : de aanvaarding van het Verzekeringscontract door de Klant en HomeServe op de Site, met inbegrip van een machtiging om de premie online te betalen per doorlopende opdracht of per bankkaart.

« Gebruiker » : verwijst naar elke persoon die de Site bezoekt en/of gebruik maakt van de Services die op de Site beschikbaar worden gesteld.

I/ ALGEMENE GEBRUIKS-EN VERKOOPSVOORWAARDEN VAN DE WEBSITE

Artikel 1 - Voorwerp

Het doel van deze AGV/CGV is het bepalen van de gebruiksvoorwaarden van de Site en de Diensten, en in het bijzonder de verkoop van Verzekeringscontracten op de Site. Alle Gebruikers verbinden zich ertoe om deze AGV/CGV in hun geheel na te leven.

Artikel 2 - Diensten

Vanaf de Website hebben de Gebruikers, namelijk, toegang tot de volgende Diensten:

  • Online onderschrijving van een Verzekeringsovereenkomst ;
  • Het gratis terugbellen voor elke Gebruiker die belangstelling toont voor Verzekeringsovereenkomsten.

De Diensten zijn enkel bedoeld voor Gebruikers die in België zijn gedomicilieerd.

Artikel 3 - Dienst van online onderschrijving van Verzekeringsovereenkomsten

Elke onderschrijving van Verzekeringsovereenkomsten houdt eveneens de naleving in van de algemene voorwaarden betreffende de onderschreven Verzekeringsovereenkomst. In geval van tegenstrijdigheid, hebben de algemene voorwaarden voorrang op de huidige AGV/AVV.


In geval van wijziging van de huidige AGV/AVV, zullen voor elke online onderschrijving van een Verzekeringsovereenkomst de AGV/AVV worden toegepast die van kracht zijn op de dag van de Onderschrijving.

HomeServe biedt de Gebruikers van de Site de mogelijkheid om Verzekeringscontracten af te sluiten.
Alle informatie met betrekking tot de aangeboden Verzekeringscontracten is toegankelijk op de Site zodat de Gebruiker een Verzekeringscontract kan afsluiten dat aangepast is aan zijn behoeften. De algemene voorwaarden die specifiek zijn voor elk Verzekeringscontract zijn toegankelijk op de Site en kunnen worden bewaard op een duurzame drager. De Gebruiker kan HomeServe ook vragen om ze hem per post toe te sturen. De activiteit van HomeServe staat onder toezicht van de FSMA: Congresstraat 12-14, 1000 Brussel en van de Nationale Bank van België: Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.

3-1 Bedrag van de premies van de Verzekeringsovereenkomsten

Voor elke Verzekeringsovereenkomst wordt het bedrag van de premie meegedeeld. De prijs is vermeld in euro (incl. Btw), op basis van de bedragen die van toepassing zijn op het ogenblik van de Onderschrijving. Een indicatie zal eveneens worden gegeven die overeenstemt met het bedrag van de premie (excl. taksen en bijdragen) en het deel van de premie dat betrekking heeft op de acquisitie-en administratiekosten.
Een indicatie zal eveneens worden gegeven die overeenstemt met het bedrag van de premie (excl. taksen en bijdragen) en het deel van de premie dat betrekking heeft op de acquisitie-en administratiekosten.
Afhankelijk van de verschillende commerciële aanbiedingen wordt een geldigheidsdatum vermeld.

3-2 Beschikbaarheid van Verzekeringsovereenkomsten

Alle voorgestelde Verzekeringsovereenkomsten dekken het volledige Belgische grondgebied.

3-3 Fasen van de online Onderschrijving van een Verzekeringsovereenkomst

Enkel een Gebruiker die zijn toelating voor domiciliëring geeft of zijn bankkaartgegevens meedeelt, mag online onderschrijven.

Na de pagina’s te hebben doorgenomen die de Verzekeringsovereenkomsten op de Website voorstellen, heeft de Gebruiker de mogelijkheid om de Verzekeringsovereenkomst te selecteren die overeenstemt met zijn behoeften

Verloop van de bestelling:

  • 1ste fase : « Te dekken woning » : de Gebruiker vermeldt de informatie betreffende de te dekken woning.
  • 2e fase : « Persoonlijke info » : de Gebruiker wordt verzocht zijn persoonlijke informatie met betrekking tot zijn identiteit en contactgegevens in te voeren. Hij vermeldt, in het bijzonder, zijn e-mailadres.
  • Stap 3: : « Samenvatting » :  de gebruiker kan de ingevoerde gegevens, zijn bestelling (abonnementsaanvraag) en de totale prijs bekijken. Hij kan de gegevens controleren en de ingevoerde informatie wijzigen om eventuele fouten te corrigeren of zijn bestelling te wijzigen. Om zijn bestelling af te ronden en verplicht te zijn tot betaling, moet de Gebruiker de verkoopfiche, het informatiedocument over het verzekeringsproduct, de wettelijke voorwaarden van de Site en de algemene voorwaarden met betrekking tot het gekozen verzekeringscontract hebben gelezen en aanvaard.
  • 4de fase : « Betaling » : de Gebruiker kiest zijn betalingswijze, betaalt zijn bestelling door zijn bankgegevens mee te delen (toelating tot domiciliëring of bankkaartnummer) en klikt op het icoontje « Betalen » om zijn betaling te bevestigen.


Aan het einde van het Abonnementsproces informeert de pagina "Bestellingsbevestiging" de Gebruiker dat zijn Abonnementsaanvraag in behandeling is genomen, met vermelding van het type contract dat is aangevraagd en het e-mailadres dat de Gebruiker heeft opgegeven om per e-mail een bevestiging van zijn Abonnementsaanvraag te ontvangen. De datum van het Abonnement komt overeen met de datum van de Abonnementsaanvraag van de Gebruiker op de Website.

3-4 Ontvangstbewijs van de Onderschrijving

HomeServe zal zich inspannen om, binnen een maximumtermijn van 24 uur, naar de Klant een e-mail te sturen die de ontvangst bevestigt van zijn Onderschrijving. Deze elektronische bevestiging zal de essentiële kenmerken van de onderschreven Verzekeringsovereenkomst weergeven. De inhoud van deze Onderschrijvingsbevestiging wordt door HomeServe gearchiveerd. De bevestiging wordt beschouwd als bewijs van de bestelling van de Klant bij de huidige transactie en haar datum. De bevestiging verschilt van de brievenpost of e-mail die wordt nagestuurd en de bijzondere voorwaarden van de Verzekeringsovereenkomst vermeldt.

3-5 Recht op verzaking

De Klant beschikt over een recht op verzaking aan de overeenkomst na deze te hebben onderschreven, zonder redenen te moeten opgeven, noch boetes verschuldigd te zijn. De Klant mag verzaken aan zijn overeenkomst tot aan de dag vóór de datum van inwerkingtreding van de overeenkomst. De datum van inwerkingtreding van de overeenkomst komt voor in haar bijzondere voorwaarden. Om zijn recht op verzaking uit te oefenen, zal de Klant een brief sturen naar het volgende adres: HOMESERVE BELGIUM - Klantendienst - Manhattan Center – Avenue du Boulevard 21 / 5 -1210 Brussel (voorbeeld: « Ik, ondergetekende [Voornaam Naam], wens te verzaken aan de Overeenkomst n°[...] onderschreven op [...] »). Het bedrag van de eventueel ontvangen premie zal dan worden terugbetaald binnen een termijn van 30 dagen vanaf de ontvangst van het verzoek tot verzaking.

3-6 Archivering van de Verzekeringsovereenkomst

Overeenkomstig de bepalingen van het artikel 291 van de Wet betreffende de verzekeringen, gaat HomeServe over tot de archivering van de Verzekeringsovereenkomst tijdens een duur van zeven jaar vanaf de Onderschrijving en garandeert, op elk ogenblik, de toegang daartoe aan de Klant-ondertekenaar, indien die laatste daarom verzoekt.

Artikel 4 - Aansprakelijkheden

4-1 Aansprakelijkheid van HomeServe

De inhoud van redactionele aard (informatie, adviezen, ...) bevat slechts eenvoudige, praktische informatie en vormt geen juridisch advies of eender welke verbintenis vanwege HomeServe. De Gebruikers moeten zich richten tot een expert om een gepast advies te bekomen dat specifiek is aangepast aan hun situatie. HomeServe kan, dus, niet aansprakelijk worden gesteld voor de rechtstreekse of onrechtstreekse gevolgen van het gebruik van die informatie.

HomeServe zal alles in het werk stellen om de Website 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 toegankelijk te houden. HomeServe behoudt zich, niettemin, het recht voor om, op elk ogenblik, naar haar eigen vrije keuze, de toegankelijkheid tot de Website of tot de volledige of gedeeltelijke content en/of Diensten, hetzij omwille van technische werkzaamheden (onderhoud, migratie, updates, storingen of moeilijkheden die verband houden met de werking van de netwerken), hetzij om elke andere reden, te wijzigen, op te schorten of te onderbreken. HomeServe kan niet aansprakelijk worden gesteld voor onderbrekingen en wijzigingen aan de Website en Diensten.

Bovendien, kan HomeServe niet aansprakelijk worden gesteld in geval van overmacht of een feit buiten haar wil om, met name, in geval van onderbreking van de Website of Diensten die voortvloeien uit een tekortkoming van het communicatienetwerk of de aanbieder van internettoegang van de Gebruiker.

4-2 Aansprakelijkheid van de Gebruiker

De Gebruiker verbindt zich ertoe de Site en Services te gebruiken in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving en deze Wettelijke voorwaarden.

Artikel 5 - Bescherming van persoonsgegevens en cookies

HomeServe verbindt zich ertoe de geldende reglementering na te leven in de gevallen waarin zij de Persoonsgegevens van de Gebruikers van de Website verzamelt en verwerkt. Voor meer informatie wordt de Gebruiker verzocht het beleid inzake persoonsgegevens en het cookiebeleid te raadplegen.

Artikel 6 - Intellectuele eigendom

Elke volledige of gedeeltelijke reproductie van merken en logo’s gedaan op basis van de elementen van de Website en zonder de uitdrukkelijke en voorafgaandelijke toelating van HomeServe is verboden in de zin van het artikel 2.20 van het Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom en het artikel XI.165 van het Wetboek van Economisch Recht.
Alle elementen waaruit de Website bestaat (met name, maar zonder beperking, de teksten, illustraties, foto’s, afbeeldingen, video’s, geluiden, plannen, namen, logo ‘s, merken, software en databases, enz.), de onderscheidende tekens, zoals merken, logo’s of andere tekens, en elke software gebruikt op de Website, alsook de Website zelf, zijn de exclusieve eigendom van HomeServe of worden door HomeServe gebruikt met de toelating van de houders van rechten en worden beschermd krachtens de intellectuele eigendom. Overeenkomstig het Wetboek van Economisch Recht en het Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom, is het verboden de volledige of gedeeltelijke Website en/of de elementen waaruit de Website bestaat te reproduceren, weer te geven, wijzigen, aanpassen, vertalen, extraheren, zonder de voorafgaandelijke en uitdrukkelijke toelating van HomeServe.
HomeServe behoudt zich de mogelijkheid voor om gerechtelijke vervolgingen in te stellen tegen elke persoon die dit verbod niet zou naleven.

Artikel 7 - De links

De Website kan links naar andere websites verstrekken. Deze websites staan los van de Website van HomeServe. HomeServe publiceert, noch controleert de bronnen en inhoud van die websites of hun links met andere websites.
De links naar die websites zijn geenszins een goedkeuring of validatie van of instemming met de inhoud van die websites. Bijgevolg, is HomeServe bevrijd van elke aansprakelijkheid dienaangaande en kan zij, derhalve, ook niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud, producten, diensten, publiciteit, cookies of andere elementen van die websites, alsook voor enige schade of verlies, die is bewezen of beweerd wordt als gevolg of in verband met het gebruik van die informatie, diensten of gegevens die beschikbaar zijn op die websites.

Artikel 8 - Klantendienst en klachten

In geval van klacht, mag de Klant de Klantendienst van HomeServe contacteren op het nummer 02/790.03.06. Indien het gegeven antwoord niet bevredigend is, mag de Klant HomeServe aanschrijven, mits gebruik van het contactformulier dat toegankelijk is op de Website of per e-mail aan complaint@homeserve.be of bij gewone brief aan: HOMESERVE BELGIUM - Klantendienst - Manhattan Center – Avenue du Boulevard 21 / 5 -1210 Brussel. Indien, nadat alle rechtsmiddelen zijn uitgeput bij de diensten van HomeServe, het gegeven antwoord nog steeds onbevredigend is, heeft de Klant nog steeds de mogelijkheid om de Ombudsman te vatten door zijn verzoek per brievenpost te richten aan: De Meeûssquare, 35, 1000 Brussel of per e-mail: info@ombudsman.as.

Artikel 9 - Varia

De huidige AGV/AVV zijn opgesteld in het Vlaams en onderworpen aan het Belgisch recht.
Indien een deel van de AGV/AVV, om welke reden dan ook, onwettig, ongeldig of niet-toepasselijk zou blijken te zijn, worden de desbetreffende bepalingen geacht niet geschreven te zijn, zonder de geldigheid in vraag te stellen van de andere bepalingen die tussen de Gebruiker en HomeServe van toepassing zullen blijven.
HomeServe behoudt zich het recht voor om haar rechten en plichten, krachtens de huidige AGV/AVV, uit te besteden of over te dragen aan derden.

II/ PRIVACYBELEID

III/COOKIEBELEID